
Bærekraft i TRY
Vi som jobber med kommunikasjon, vet hvilken kraft som ligger i å kommunisere om miljømessige, sosiale og forretningsetiske forhold.
TRY er et kommunikasjonshus. Vår direkte påvirkning på miljømessige, sosiale og forretningsetiske forholder noe begrenset. Det betyr selvfølgelig ikke at vi ikke skal ta ansvar!
Når det gjelder direkte påvirkning fokuserer vi særlig på vårt energiforbruk, avfallshåndtering, transport, mangfold og likestilling. Vi har en prioritert liste med konkrete tiltak som vi jobber med.
ESG
ESG står for Environmental, Social og Governance. Denne tredelingen brukes for å vurdere og rangere selskapers påvirkning og arbeid innen miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold.
TRY er et kommunikasjonshus. Vår direkte påvirkning på miljømessige, sosiale og forretningsetiske forholder noe begrenset. Det betyr selvfølgelig ikke at vi ikke skal ta ansvar!
Når det gjelder direkte påvirkning fokuserer vi særlig på vårt energiforbruk, avfallshåndtering, transport, mangfold og likestilling. Vi har en prioritert liste med konkrete tiltak som vi jobber med.
ESG
ESG står for Environmental, Social og Governance. Denne tredelingen brukes for å vurdere og rangere selskapers påvirkning og arbeid innen miljø-, sosiale- og forretningsetiske forhold.
TRYs største påvirkning på samfunnet og miljøet skjer indirekte gjennom samarbeidet vårt med kunder og leverandører, der vi veileder og inspirerer i retning av mer bærekraftige løsninger og utvikler kommunikasjon som støtter viktige samfunnsmål. Arbeidet vårt med meningsbærere og kunder har store ringvirkninger. Som markedsleder i bransjen må vi gå foran, og vi må tenke nytt.
I 2024 lanserte vi TRYs første bærekraftsstrategi. Den legger grunnlaget for at vi nå legger fram arbeidet vårt med bærekraft som del av årsrapporten. For en grundigere gjennomgang av dette arbeidet viser vi til bærekraftsstrategien.
Strategien og bærekraftsrapporten systematiserer hvordan TRY jobber med bærekraft internt og eksternt. Vi ønsker blant annet å øke bevisstheten blant egne ansatte, motivere alle til å bidra og følge med på krav og regler som møter både oss og kundene våre. I denne rapporten kan du også lese om vår dobbel vesentlighetsanalyse.
I bærekraftsrapporten rapporterer vi tall for TRY AS (inkl. TRY Reklame), TRY Dig, TRY Opt og TRY Råd.
TRYs største påvirkning på samfunnet og miljøet skjer indirekte gjennom samarbeidet vårt med kunder og leverandører, der vi veileder og inspirerer i retning av mer bærekraftige løsninger og utvikler kommunikasjon som støtter viktige samfunnsmål. Arbeidet vårt med meningsbærere og kunder har store ringvirkninger. Som markedsleder i bransjen må vi gå foran, og vi må tenke nytt.
I 2024 lanserte vi TRYs første bærekraftsstrategi. Den legger grunnlaget for at vi nå legger fram arbeidet vårt med bærekraft som del av årsrapporten. For en grundigere gjennomgang av dette arbeidet viser vi til bærekraftsstrategien.
Strategien og bærekraftsrapporten systematiserer hvordan TRY jobber med bærekraft internt og eksternt. Vi ønsker blant annet å øke bevisstheten blant egne ansatte, motivere alle til å bidra og følge med på krav og regler som møter både oss og kundene våre. I denne rapporten kan du også lese om vår dobbel vesentlighetsanalyse.
I bærekraftsrapporten rapporterer vi tall for TRY AS (inkl. TRY Reklame), TRY Dig, TRY Opt og TRY Råd.
Med strategi, kreativitet og teknologi skal vi bidra til mer bærekraftige løsninger. Fra små justeringer til større tiltak.
Sindre Beyer
CEO
TRY

Med strategi, kreativitet og teknologi skal vi bidra til mer bærekraftige løsninger. Fra små justeringer til større tiltak.
Sindre Beyer
CEO
TRY

Bærekraft som skaper resultater
– For å lykkes på sikt med bærekraft må det også være lønnsomt. Først da kan selskapene få til reell omstilling, sier Kristian Skard, partner og seniorrådgiver i TRY Råd.
Som ansvarlig for TRYs samarbeid med SB Insight har Kristian Skard tilgang til Europas største uavhengige studie av hvordan forbrukere oppfatter merkevarer og bærekraft. Han mener bærekraftskommunikasjon setter viktige standarder for samfunnsdebatten.
– For virksomheter som vil forsterke eget bærekraftsarbeid, vet vi at det styrker ansattes motivasjon at selskapet blir kjent for å ha ambisjoner på området. Det er vanskelig å være god på bærekraft uten å kommunisere det. Snakker du om det, da må du faktisk leve opp til det, sier han.
Bærekraftsparadokset
Tall fra SB Insight forteller en tydelig historie: 61 % av norske forbrukere har en generelt positiv holdning til bærekraftskommunikasjon. Men mistilliten til bedrifters faktiske bærekraftsinnsats når et historisk høydepunkt på hele 37 %.
– Dette er det vi kaller bærekraftsparadokset. Folk vil gjerne høre om bærekraft, men de er skeptiske til om bedriftene faktisk leverer. Sagt på en annen måte: Nøkkelen ligger i å kommunisere konkrete handlinger på en transparent måte, forklarer Kristian.
Det finnes mange selskaper som har vært veldig gode på bærekraft, men som har mislyktes kommersielt. Det avgjørende er å kombinere økonomisk suksess med bærekraft – det er først da vi kan lykkes med reell omstilling.
Kristian Skard
Seniorrådgiver
TRY Råd

Bærekraft som skaper resultater

– For å lykkes på sikt med bærekraft må det også være lønnsomt. Først da kan selskapene få til reell omstilling, sier Kristian Skard, partner og seniorrådgiver i TRY Råd.
Som ansvarlig for TRYs samarbeid med SB Insight har Kristian Skard tilgang til Europas største uavhengige studie av hvordan forbrukere oppfatter merkevarer og bærekraft. Han mener bærekraftskommunikasjon setter viktige standarder for samfunnsdebatten.
– For virksomheter som vil forsterke eget bærekraftsarbeid, vet vi at det styrker ansattes motivasjon at selskapet blir kjent for å ha ambisjoner på området. Det er vanskelig å være god på bærekraft uten å kommunisere det. Snakker du om det, da må du faktisk leve opp til det, sier han.
Bærekraftsparadokset
Tall fra SB Insight forteller en tydelig historie: 61 % av norske forbrukere har en generelt positiv holdning til bærekraftskommunikasjon. Men mistilliten til bedrifters faktiske bærekraftsinnsats når et historisk høydepunkt på hele 37 %.
– Dette er det vi kaller bærekraftsparadokset. Folk vil gjerne høre om bærekraft, men de er skeptiske til om bedriftene faktisk leverer. Sagt på en annen måte: Nøkkelen ligger i å kommunisere konkrete handlinger på en transparent måte, forklarer Kristian.
Det finnes mange selskaper som har vært veldig gode på bærekraft, men som har mislyktes kommersielt. Det avgjørende er å kombinere økonomisk suksess med bærekraft – det er først da vi kan lykkes med reell omstilling.
Kristian Skard
Seniorrådgiver
TRY Råd
Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige studie om bærekraftig merkevarebygging.
- Gjennomføres årlig av SB Insight i åtte land.
- Måler og analyserer over 1.600 merkevarer på tvers av 36 bransjer.
- Basert på 10.000 forbrukerintervjuer i Norge.
- Rangerer merkevarer etter forbrukernes oppfatning av deres bærekraftige omdømme.
- Gir innsikt i trender og forbrukerpreferanser innen bærekraft.
- TRY er offisiell norsk samarbeidspartner.
Konkrete resultater
Et tydelig råd til norske organisasjoner og selskaper er derfor å være åpen om både det som går bra og det som krever mer innsats innen bærekraftsarbeidet.
– I TRY bruker vi kraften av kommunikasjon til å vise fram de faktiske grepene kundene gjør. Vi tror på ærlig kommunikasjon om konkrete tiltak, ikke tomme ord, sier han.
Årets Sustainable Brand Index viser at norske forbrukere ønsker å handle med selskaper som har gode arbeidsforhold for egne ansatte. Folk vil se at bedrifter tar ansvar lokalt, behandler ansatte rettferdig og reduserer eget fotavtrykk. Dette er viktig innsikt for virksomheter som lurer på hva de børfokusere på i sin kommunikasjon.
Bærekraft som virkelig virker
I 2025 tok Änglamark førsteplassen i Sustainable Brand Index, etterfulgt av Finn.no, mens Posten holder en stabil tredjeplass.
– Dette er merkevarer som ikke bare snakker om bærekraft, men som har gjort det til en del av kjernevirksomheten. De har forstått at det handler om resultater, ikke svulstige ord. Ta for eksempel sosial bærekraft og mangfold i organisasjonen. Det er et bærekraftstiltak som ikke bare er riktig, det er lønnsomt, sier TRYs bærekraftsrådgiver.
Vil du vite mer om hvordan du kan styrke din merkevares bærekraftskommunikasjon? Kontakt Kristian Skard på kristian.skard@try.no.
Folks holdninger til bærekraft
Opinion undersøker hvert år norske forbrukeres holdninger til bærekraft.
- Halvparten av befolkningen mener at klimaendringene er kritiske eller alvorlige.
- Folk flest innser at de ikke har en bærekraftig livsstil, og 9 av 10 har ambisjoner om et mer bærekraftig forbruk.
- 8 av 10 mener norske bedrifter har ansvar for å bidra til en mer bærekraftig utvikling.
- Folk har lav tillit til bedrifters bærekraftskommunikasjon. Få opplever at bedriftene tar vare på natur, miljø og klima.
- Kun 13 % mener bedriftene snakker sant i reklame uten å grønnvaske.
- 7 av 10 mener at det er positivt at bedrifter forteller om bærekraftstiltak selv om de fortsatt har et stykke å gå.
Kilde: Opinion-rapporten "Forbruker og bærekraft 2024"
Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige studie om bærekraftig merkevarebygging.
- Gjennomføres årlig av SB Insight i åtte land.
- Måler og analyserer over 1.600 merkevarer på tvers av 36 bransjer.
- Basert på 10.000 forbrukerintervjuer i Norge.
- Rangerer merkevarer etter forbrukernes oppfatning av deres bærekraftige omdømme.
- Gir innsikt i trender og forbrukerpreferanser innen bærekraft.
- TRY er offisiell norsk samarbeidspartner.
Folks holdninger til bærekraft
Opinion undersøker hvert år norske forbrukeres holdninger til bærekraft.
- Halvparten av befolkningen mener at klimaendringene er kritiske eller alvorlige.
- Folk flest innser at de ikke har en bærekraftig livsstil, og 9 av 10 har ambisjoner om et mer bærekraftig forbruk.
- 8 av 10 mener norske bedrifter har ansvar for å bidra til en mer bærekraftig utvikling.
- Folk har lav tillit til bedrifters bærekraftskommunikasjon. Få opplever at bedriftene tar vare på natur, miljø og klima.
- Kun 13 % mener bedriftene snakker sant i reklame uten å grønnvaske.
- 7 av 10 mener at det er positivt at bedrifter forteller om bærekraftstiltak selv om de fortsatt har et stykke å gå.
Kilde: Opinion-rapporten "Forbruker og bærekraft 2024"
Konkrete resultater
Et tydelig råd til norske organisasjoner og selskaper er derfor å være åpen om både det som går bra og det som krever mer innsats innen bærekraftsarbeidet.
– I TRY bruker vi kraften av kommunikasjon til å vise fram de faktiske grepene kundene gjør. Vi tror på ærlig kommunikasjon om konkrete tiltak, ikke tomme ord, sier han.
Årets Sustainable Brand Index viser at norske forbrukere ønsker å handle med selskaper som har gode arbeidsforhold for egne ansatte. Folk vil se at bedrifter tar ansvar lokalt, behandler ansatte rettferdig og reduserer eget fotavtrykk. Dette er viktig innsikt for virksomheter som lurer på hva de børfokusere på i sin kommunikasjon.
Bærekraft som virkelig virker
I 2025 tok Änglamark førsteplassen i Sustainable Brand Index, etterfulgt av Finn.no, mens Posten holder en stabil tredjeplass.
– Dette er merkevarer som ikke bare snakker om bærekraft, men som har gjort det til en del av kjernevirksomheten. De har forstått at det handler om resultater, ikke svulstige ord. Ta for eksempel sosial bærekraft og mangfold i organisasjonen. Det er et bærekraftstiltak som ikke bare er riktig, det er lønnsomt, sier TRYs bærekraftsrådgiver.
Vil du vite mer om hvordan du kan styrke din merkevares bærekraftskommunikasjon? Kontakt Kristian Skard på kristian.skard@try.no.

